Пошук:

на

Наша газета




ЗАГАДКА СВІТУ ЛІНІЙ І ГАРМОНІЇ


Два директори: колишній – Валентин Полєжаєв і нинішній – Ілля Борохов на вернісажі картин викладачів Сімферопольської дитячої художньої школи у Всеукраїнському інформаційно-культурному центрі здійснили своєрідний екскурс в її минуле і сьогодення. Ним цей дитячий мистецький заклад розпочав серію виставок, присвячених своєму 65-річчю. В минулому році на літніх канікулах у центрі демонструвалися художні роботи його учнів, а нині іспит перед глядачами складають їхні наставники.

Hosted by uCoz

Багатофігурні та графічні композиції, портрети, пейзажі, натюрморти, що складають основу експозиції, немов зійшли з сторінок підручників акварелі та графіки як еталон художньої творчості. Фарби розпливаються на матеріалі, плавно або контрастно переходять одна в другу, з літа в осінь і зиму, у весняний вітер, ранковий туман і будинок біля моря. Інакше, як „браво!”, не скажеш про цей високий клас живописного письма за шкалою мистецьких цінностей. До таких викладачів можна не роздумуючи йти учнем з упевненістю в кінцевому професійному результаті, як ішли колись у художню науку до великого майстра пензля Миколи Самокіша. До 1936 року він вів у Сімферополі дві студії, в яких працював з дорослими і давав приватні уроки дітям. У 1937 році їх було реорганізовано в Державне середнє художнє училище, при якому діяла і дитяча група.

Історія Сімферопольської дитячої художньої школи як самостійного навчального закладу розпочинається з 1945 року, коли після війни було відновлено Кримське художнє училище в приміщенні по вулиці Одеській, 4. Перші кілька років у двох групах – ранковій і вечірній - навчалося від 15 до 19 учнів. Їх кількість постійно змінювалася через високу оплату навчання: десять відсотків від зарплати батька і матері. У цих важких післявоєнних умовах адміністрація школи поступово рік за роком обирала найраціональніші форми освітньої та фінансово-господарської діяльності за аналогом Московської дитячої художньої школи: навчальні програми, плани, бухгалтерські документи. Для неї в училищі було виділено одну класну кімнату, передано в користування частину спільного книжкового фонду бібліотеки і створено власний натюрмортний фонд. Після того, як вдалося довести фінансовим органам, що в художній школі групове навчання, а не індивідуальне, як у музичній, оплата за нього була знижена. Це дало можливість навчатися живопису більшій кількості сімферопольських дітей.

У 1964 році школа переїхала у власне приміщення по вулиці Кірова. „Маленький чарівний будиночок. Його називали „Пушкінським”. Як він нам подобався! – згадує завідувач відділу рисунка Ольга Кищенко. – В ньому було світло і затишно. Після уроків ми йшли в недавно збудований універмаг, що знаходився поряд. Це було наше улюблене місце, де ми вдосконалювали техніку виконання ескізів”.

- А я називала цю споруду „пряниковим будиночком” не тільки за її фасади, багато декоровані ліпленням, - додає завідувач відділу живопису Людмила Бабєєва, - а тому, що вона породжувала казкові образи.

З 1970 року заклад знаходився в приміщенні Малої академії наук „Шукач” по вулиці Гоголя, 26, де займав половину першого поверху – п`ять навчальних класів. Тут його колектив створив один із кращих у Криму натюрмортний фонд. Із великої кількості чудової кераміки, глиняного посуду, древніх металевих кримськотатарських глечиків, блюд, чучел птахів і тварин, виготовлених у майстернях Кримського заповідника, муляжів різноманітних плодів і сухоцвіту створювалися оригінальні композиції для натюрмортів, на яких вчилися малювати учні. Кабінет скульптури був оснащений гончарним верстатом, сушильною шафою і муфельною піччю для випалювання виробів.

Великою і радісною подією для колективу стала передача йому в 1982 році будинку по вулиці Февральській, 3. З яким ентузіазмом педагоги і всі співробітники взялися за його ремонт і реставрацію. Вони перепланували внутрішні перегородки, штукатурили, фарбували, після уроків мили і прибирали в приміщеннях будівельні відходи. В результаті їхніх зусиль споруда набула того вигляду, в якому школа знаходиться і нині.

В ній навчається 370 дітей віком від 10 до 15 років за програмою, яка передбачає освоєння за п`ять – шість років таких предметів, як рисунок, живопис, композиція, історія мистецтв і ліплення. Діти віком від 13 років можуть отримати художні знання та навики і в пізнішому віці у двох групах, які функціонують на засадах самоокупності. Строк навчання в них – два роки. Викладачі, яких у школі 17, відрізняються від учителів загальноосвітніх шкіл тим, що вони - не лише добрі знавці свого фаху та його методичних розробок. Кожен з них – оригінальний художник, митець і цікава особистість. Наприклад, Валентин Полєжаєв, який більше сорока років працював у школі, - завжди пунктуальний і відповідальний, майстер рисунка і живопису. Віктор Платонов – знавець сучасного мистецтва і класичної літератури. Обидва вони в дитинстві знаходилися на окупованій німецькими загарбниками території, пережили бомбардування та артилерійські обстріли. Це сформувало в їхніх сильних характерах любов до життя, яку вони передають у мистецтві і своїм учням.

Багато років працює в школі один з авторів герба Криму, багатьох фірмових знаків, спеціаліст музейної і поліграфічної справи Георгій Голубятников і художник, який створив портретну галерею українських гетьманів, - Віктор Дмитрієв.

А заслужений художник України Рамазан Усеїнов - такий незвичайний колорист, що коли дивишся на його багатофігурні композиції олією на полотні, виникає відчуття, що вони мають не тільки колір, а й звук, наче в кінофільмі „Біле сонце пустелі”.

Цікаві композиції, присвячені традиціям і святам народів України, створюють вихованці чудового аквареліста Людмили Карунної. Багатьма гранями творчості розкривається в педагогічній роботі талант наймолодшої з викладачів художниці Ольги Кондратюк.

Кожного літа в червні учні з задоволенням вирушають з етюдниками на пленери в парки і сквери, малюють з натури природу і тварин у зоопарку. А торік Крістіна Морозова та Андрій Батуро разом з викладачами Володимиром Гуком і Надією Кириленко, художником-ілюстратором журналу „Літературний дитячий світ”, взяли участь у міжнародному пленері.

Багатий матеріал для нових пейзажів і сюжетів інших живописних композицій дають учням екскурсії по Криму, організовані закоханим у природу та історію півострова педагогом Валентиною Міцук. Інтерес до краси та її творців розвивається в дітей на уроках з історії мистецтва. Багато років їх проводила мистецтвознавець Галина Цвєткова, а нині - молодий викладач Олена Щевелєва.

За роки діяльності педагогічний колектив школи створив власний еталон предметів композиції, живопису і скульптури. На її базі діє методичний центр, проводяться республіканські та регіональні семінари для викладачів Криму, Одеської і Херсонської областей.

- Ми вчимо дітей малювати аквареллю на папері, створювати живописні композиції, - сказав Ілля Борохов. – В останні роки вони захопилися новим для них видом рисунка на шовковій тканині – батиком.

Сам же директор віддає перевагу в своїй творчості монументально-декоративному розпису інтер`єрів і графіці. Про його монументальні твори знято два документальні телефільми. На виставці у ВІКЦ демонструються чотири його ілюстрації до поезій та кримчацького епосу „Ашик Каріб”. Він теж пише вірші. Два з них – римовані присвяти колегам Рамазану Усеїнову та Олені Воробйовій прочитав як коментар до їхніх колекцій картин у виставковій експозиції.

У ніжності акварелей, витонченості батику, виразності ліній графіки та гобеленів сфокусований поетично-цілісний погляд художників на світ. Він настільки правдивий і проникливий, що в естетичній мові кольору і світлотіні на площині бачиш себе і кожного з нас.



ЛЮБОВ І НАТХНЕННЯ

Так можна назвати виставку робіт художників-педагогів Сімферопольської дитячої художньої школи, урочисте відкриття якої відбудеться 2 листопада о 12 годині у виставковій залі Державної організації «Всеукраїнський інформаційно-культурний центр».

Яка любов? Любов до дітей, бо всі учасники виставки педагоги, любов до мистецтва, бо дітей навчають саме йому, любов до своєї професії і школи, якій кожен з них присвятив велику частину своєї душі.

Чому натхнення? Бо без нього не можливо було б працювати і творити водночас.

Виставка робіт художників-педагогів – це перший захід,присвячений 65-річчю школи, яка на сьогодні є базовою серед художніх шкіл, шкіл мистецтв та художніх відділів АРК. В основі діяльності педагогів лежить навчання образотворчому мистецтву дітей та підлітків, виховання духовно багатих та естетично розвинутих особистостей, вивчення національної культури. Колектив школи нараховує 17 викладачів. Очолює його директор – Борохов Ілля Данилович. Кількість учнів – 370 чоловік. Термін навчання у школі 5 – 6 років. Вікова категорія – від 10 до 15 років. Програма навчання складається з таких предметів, як малюнок, живопис, композиція, історія мистецтв, ліплення. Школа веде активну виставкову діяльність: бере участь у міжнародних, республіканських, міських виставках та конкурсах.

Школа діє і як консультаційний центр з методики викладання спецпредметів. На базі школи щорічно у березні проводиться республіканський семінар з малюнку, живопису, композиції, скульптури. З цією метою налагоджено співробітництво з Національною Академією Мистецтв та Архітектури, Державною Академією керівних кадрів культурі та мистецтв, з Київським Державним методичним центром шкіл естетичного виховання.

Експозицію виставки складають роботи заслужених працівників культури АРК Борохова І.Д. (графічні композиції та подвійний портрет), Полежаєва В.П. (портрети, натюрморти), заслуженого художника України, лауреата премії АРК в галузі мистецтва Усеїнова Р.Е. (багатофігурні композиції), одного з авторів герба Криму Голубятнікова Г.І.( пейзажі ), художника, який створив портретну галерею українських гетьманів в Українській гімназії Дмитрієва В.Г. (портрети), завідуючій відділом композиції художньої школи Воробйової Є.В. (батік), завідуючої відділом скульптури Гук В.А. (етюди, пейзажі), художника-ілюстратора і редактора дитячого журналу «Литературный детский мир» Кириленко Н.В.(етюди, пейзажі), художника-графіка, майстра композицій до свят народів України Каруна Л.А. (пейзажі), майстра гобеленів, художника-декоратора Уманцевої Л.І. (гобелени), учасниці багатьох виставок, вчителя з великої літери Шевченко Є.А.(натюрморти), талановитої художниці, наймолодшого викладача Кондратюк О.І.(етюд).

 
Hosted by uCoz