Пошук:

на

Наша газета






Етнічна мода Криму


Відкриття виставки ескізів під такою назвою відбудеться 12 червня 2009 року о 13:00 у виставковій залі Державної організації «Всеукраїнський інформаційно-культурний центр» (ДО «ВІКЦ») за адресою: м. Сімферополь, вул. Павленка, 48.

Hosted by uCoz

Організатором виставки виступила ДО «ВІКЦ» за підтримки Ліги кримськотатарських жінок. На виставці будуть представлені святкові костюми авангардного напрямку з етнічними елементами, а також такі види сценічного костюму як традиційно фольклорний та естрадний. Фоторяд ознайомить відвідувачів з аксесуарами та деталями традиційного костюма, ювелірними прикрасами і головними уборами.

У програмі планується модельне дефіле з демонстрацією предметів одягу. Будуть представлені роботи таких відомих кримських художників модельєрів, як Ельвіра Сафу, Майре Люманова, Венера Курмаєва, Халіде Чілінгірова та ін.

Кримськотатарський костюм надзвичайно самобутній та оригінальний. Його характеризують багатство форм, своєрідність прикрас, розмаїття прийомів та виготовлення. Народний одяг, який створювався протягом багатьох віків, є невід’ємною частиною культури народу. Значення костюму як мистецького твору завжди пов’язувалося зі звичаями та звичками, які відображали певний етап розвитку народної культури, характер епохи.

Костюм має найбільш міцні зв’язки з людиною. Його вплив на естетичне виховання людей, формування смаку, уяву про красу важко переоцінити.

Виразний, образний костюм сприяє розкриттю внутрішнього багатства людини, її індивідуальної гідності. Відродження традиційного народного стилю – це напрямок, яким захоплено займаються модельєри, дизайнери, художники. Найголовніше – змогти відчути характер національного костюма, а потім проявити фантазію у моделюванні.

Елементи багатого національного костюму, зі смаком застосовані у сучасному одязі, мають дуже важливе значення для сучасної молоді не тільки з точки зору виховання естетичного смаку, а й для формування пошани до багатовікових національних традицій та звичаїв.

Виставка буде дуже цікава для всіх поціновувачів дизайнерського мистецтва та любителів стильного одягу.


СИМВОЛІКА СТИЛЮ – У ВІРНОСТІ ТРАДИЦІЯМ


Людина завжди прагне до досконалості – в професії, інтер`єрі будинку, одязі. По одягу, кажуть, зустрічають, а по розуму – проводжають. Форми і види одягу у попередні віки змінювалися повільно протягом двох – трьох століть. А нині цей процес відбувається в сто разів швидше: нові моделі з`являються на ринку через кожних два – три роки. Як у цьому розмаїтті пропозицій обрати свій стиль, створити індивідуальний імідж та образ?

Однозначної відповіді на це запитання учасники семінару, що відбувся у Всеукраїнському інформаційно-культурному центрі за ескізами, костюмами, аксесуарами та іншими експонатами виставки „Етнічна мода Криму”, не дали, бо скільки людей – стільки і думок, смаків та уподобань. Можна тільки стверджувати, що традиція носити національний одяг щоденно перервалася. У світі вона частково збереглася тільки в країнах Середньої Азії, Японії. У Криму цю традицію приписують кримським татарам. Але навіть перебування в Узбекистані не асимілювало їх з ісламом, вважає кандидат філософських наук, викладач Таврійського національного університету ім. В.Вернадського Ліля Бекірова, яка захистила дисертацію на тему традицій кримських татар. Національний костюм у них відсутній навіть на святах та інших урочистостях.

Після повернення на рідну землю, як і всі народи Європи вони потягнулися до своїх джерел. Але мова йде не про повне копіювання предків в устрої життя і побуту. А щоб носити ту чи іншу форму одягу, потрібна ще внутрішня свобода. Кримськотатарський костюм складався і видозмінювався віками. Він гармоніював з характером людей, оточуючою природою, середовищем і сформувався як образ народу. До 17-го століття його характерними рисами були стриманість, м`якість, прагнення до гармонії і поетичне просвітління. У кінці 19-го – на початку 20-го століть до них додалися своєрідна виразність, благородство форми, об`ємів, ліній, кольорових співвідношень і фактури тканин у поєднанні з красивими і витонченими аксесуарами.

Але коли мистецтвознавець Ельміра Черкезова, одна з ініціаторів проведення у 1997 році в Республіканському краєзнавчому музеї першої після повернення з депортації виставки традиційного одягу кримських татар, його минулого і сучасного, зробила експертну оцінку, то виявилося, що учасники більшості фольклорних ансамблів – основні носії самобутньої народної пісенно-хореографічної культури були одягнуті в костюми з привнесеними узбецькими, таджицькими та помилковими елементами, іноді вульгарно крикливими жовто-зеленою вишивкою на яскраво-червоному штучному оксамиті. В такому одязі применшується виконавська майстерність артистів і головне – культура костюма.

Над поверненням його традиційних форм, вдосконаленням і стилізацією в сучасних силуетах під впливом світової моди національних мотивів, орнаментів і колористики більше десяти років працювала велика група модельєрів, майстрів пошиття одягу і декору. Художник-модельєр Ельвіра Софу, наприклад, надає великого значення вибору тканин, які повинні бути натуральними, і ниток, в чому, на її думку, проявляється рівень духовності людини. Майре Люманова в пошуку своїх варіантів стилю костюма, який у неї ближчий до середземноморського, ніж до азіатського, вільно експериментує з лінією талії: готичною – підвищеною і східною – пониженою, формою і низом спідниці у вигляді трапеції, дзвону і з найбільш змінюваним елементом моди – рухомим поясом, стилізуючи на ньому виноград.

Коли костюми шиються і приміряються на замовниках, свої корективи до ескізів нерідко додає директор ательє „Гульнар” Гульнара Цацкіна. А останню крапку в цьому процесі творення нових моделей одягу ставлять вишивальниці Гульнара Негляденко та Ірина Патракова з Старого Криму, Тамара Ключкіна з Сімферополя.

Г.Негляденко розповіла, що вона ще в процесі роботи над ескізами по телефону обговорює з М.Люмановою орнаменти майбутніх моделей. Так було і тоді, коли вона шила національний кримськотатарський костюм для себе. Як художник декоративно-прикладного мистецтва вона демонструвала у ньому нещодавно свої вироби у Музеї народної архітектури і побуту України в Києві. А на семінарі предметом зацікавленого обговорення став її новий мистецький твір – декоративне панно у стилі самобутньої української художниці Марії Приймаченко.

Якщо в процесі створення сценічного фольклорного та естрадного одягу, за словами режисера Кримськотатарського академічного музично-драматичного театру, заслуженого діяча мистецтв України Рената Бекташева, напрямки стилізації визначає драматургічна основа спектаклю і репертуар вокально-хореографічних колективів, то зробити модними традиційні елементи кримськотатарського костюма в повсякденному житті складніше. Потрібно враховувати дві яскраві моделі поведінки людей, у першу чергу молоді, в сучасному суспільстві.

Перша – західноєвропейська, де домінують ідеї незалежності, розкріпачення і вседозволеності. Ця відкритість, на жаль, створила медичні проблеми, а жінка перестала бути загадкою. Друга модель – вірність багатовіковим духовним традиціям і звичаям предків, в якій ісламській релігії не вдалося підкорити кримських татар. Джерелом підживлення їхніх моральних устоїв завжди була сім`я, а родинне дерево художники-модельєри використовують у своїх розробках, символіці кольорів, орнаментів. Це - своєрідна мова костюма: чорний і білий колір, наприклад, недопустимі в сценічному одязі, синій є чоловічою прерогативою, зелений – ознакою релігійної функції, а квітка граната символізує землю.

Модельєри формують так у своїх творчих лабораторіях естетичні смаки. І якщо їхні розробки обслуговуватимуть не дешевий ширвжиток, а будуть зроблені талановито, багатокольорово, як розмаїта природа півострова від моря і гір до їхньої рослинності, з власною індивідуальною манерою, до них прийдуть люди, а в кримської моди буде свій неповторний стиль.

 
Hosted by uCoz